Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...

18.05.2013 - Den otevřených dveří KŽM

Přinášíme vám malou reportáž ze dne otevřených dveří našeho KŽM, která se konala v sobotu dne 18.05.2013 od 13 do 18 hodin v pracovně našeho KŽM. Hlavní atrakcí byl modelový provoz na klubovém kolejišti, které postupně budujeme. Modelový provozu zajišťovali kluci z KŽM jako strojvedoucí ale i v náročnějších rolích jako výpravčí.

chcete-li číst dále, klikněte myší na nadpis článku.

Naši malí návštěvníci i jejich rodiče si mohli sami prakticky vyzkoušet řízení lokomotiv v roli strojvedoucích a mohli tak názorně vidět, co obnáší řízení a organizace modelového provozu i jak při tom funguje KŽM a lidi kolem.

Zájem návštěvníků byl docela slušný, jak je vidět z našich obrázků pořízených z této akce, viz dole. Naši návštěvníci (a teď mám na mysli spíše rodiče) mohli vidět KŽM při reálné práci a mohli si tak udělat obrázek o našem fungování. Bylo i dost dospělých, kteří se zajímali o technické aspekty naší práce, co jak funguje, co jak děláme, jak co vzniklo, jakým pracovním postupem, kolik času to či ono zebere, jaké používáme materiály apod.

V modelovém provozu jsme představili naše klubové kolejiště, které postupně budujeme podle skutečných stanic našich drah, konkrétně stanic na horní části tzv. Posázavského Pacifiku. V provozu byly stanice Světlá a Ledeč, postavené podle skutečných vzorů. Další podrobnosti o námětu kolejiště i o postupu jeho výstavby najdete na našich webových stránkách, v oddílech "Naše klubové kolejiště" a "Kronika".

Den otevřených dveří byl přístupný veřejnosti od 13 do 18 hodin. Jsme rádi, že jste nás navštívili. Tak zase někdy příště. Dole pod tímto textem přinášíme i několik obrázků pro ilustraci celé akce.

Pohled do zákulisí akce
V dnešní době bývá u filmů zvykem na konci ukazovat i záběry z natáčení. Proto i my vám zde pro vaši lepší představu přinášíme ještě jednu minireportáž o zákulisí přípravy dne otevřených dveří.
Přede dnem otevřených dveří se na kolejišti poměrně hodně pracovalo, modelovali jsme detaily krajiny, a tak bylo kolejiště rozebrané na jednotlivé díly. Zhruba týden předem jsme začali kolejiště skládat do sestavy pro provoz a provádět důkladný úklid povrchu kolejiště i celé místnosti od prachu a drobných zbytků materiálu, apod., které se neuklidí při běžném denním úklidu.
V sobotu v den otevřených dveří, jsme se sešli v 10 hodin dopoledne a začali jsme kolejiště připravovat na velký provoz pro veřejnost. Již poněkolikáté jsme zametli celou pracovnu KŽM, aby se co nejméně prášilo, vyluxovali jsme znovu povrch kolejiště a vyčistili koleje. Dále jsme ověřili, že nejsou v kolejišti zkraty, vyzkoušeli funkčnost všech výhybek, a pak jen dvěma testovacími lokomotivami jsme ověřili sjízdnost všech kolejí a dle potřeby jsme na některých místech ještě koleje dočistili. Pak jsme vybrali vhodná modelová vozidla a rozestavili je do kolejiště a sestavili vlaky do výchozího postavení. Po přestávce na oběd jsme byli připraveni k otevření pro veřejnost od 13 hodin. To vše s vydatnou pomocí kluků z našeho KŽM. Úklid po akci trval výrazně méně, ani ne celou hodinu. Organizaci modelového provozu si necháme na nějakou příští reportáž.

Zapsal: Aleš Trdý - vedoucí KŽM 19.05.2013