Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...

2024-20xx - Model ocelového mostu na vlečce u Světlé

Tento článek popisuje stavbu ocelového mostu s plnostěnnými nosníky na vlečce za Světlé na pilu. Pojďme se podívat na to, jak to celé vzniklo a jak jsme tento most stavěli. MOST JE DOSUD VE VÝSTAVBĚ, viz dále v textu.

Chcete-li číst dále, klikněte myší na nadpis tohoto článku...

Skutečnost a volba modelu ocelového mostu pro vlečku
Tento most vede na našem modelu těsně vedle stanice Světlá přes Sázavku (přítok Sázavy). Ve skutečnosti tam žádná vlečka není, tím méně onen most. My jsme ale kvůli provozu kolejiště do Světlé zavedli vlečku z pily (případně z betonárky, budeme-li chtít), aby se tam mohlo manipulovat s příslušnými vozy. Pila totiž stojí přes silnici proti staniční budově za kolejemi a přes silnici. Ale kdysi dávno byla na pile úzkorozchodná podniková drážka s rozchodem 600 mm, která vedla přes tu silnici až na rampu ke kolejím světelského nádraží. Tak jsem si řekl, že si z provozních důvodů (abychom měli nějaké manipulace s nákladními vozy) vyvedeme z koleje 6 v žst. Světlá vlečku na pilu.
Musíme si totiž uvědomit, že stanice Světlá je svým kolejovým uspořádáním výhybna na dvoukolejné trati s odbočující místní tratí. Jediné zpestření provozu přináší posun vlaků z lokálky a potom naše vlečka. Jinak totiž nákladní vlaky touto stanicí projíždějí většinou bez zastavení, stejně jako vyšší kategorie rychlíků, případně čekají na předjetí rychlíkem. Osobní vlaky a některé rychlíky ve stanici zastavují, ale pak hned jedou dále.
Na uspořádání našeho kolejiště podstatné to, že ze Světlé vedou trati na Ledeč, na Čáslav a vlečka na pilu všechny tři v souběhu, což neodpovídá skutečnosti. Dvoukolejka na Čáslav se ve skutečnosti odděluje od lokálky do Ledče hned za nádražím a vede po zeměpisně levém břehu Sázavky a vůbec přes tuto říčku nejde. Takže Sázavku překonává mostem jedině lokálka na Ledeč. Na našem modelu ale musejí říčku překonat všechny tři tratě (Lokálka, dvoukolejka i vlečka). To je celkem zřejmé z detailu plánu kolejiště (na plánku vlevo), viz přílohy k tomuto článku. Na tomto plánu je vlečka ta trať dole.

Model ocelového mostu s plnostěnnými nosníky pomocí 3D tisku
Opěry tohoto mostu nakreslil pro 3D tisk a později vytisknul i nabarvil Vojta Chalupa. My (resp. Zdeněk Valter) jsme se v té době teprve seznamovali s 3D tiskem. Model mostu s plnostěnnými nosníky později nakreslil a vytisknul Zdeněk včetně konzol nesoucích lávky pro chodníky doma na 3 D tiskárně. Já jsem na těleso mostu nalepil podpory pochozích lávek. Karel Tonika tento most natřel modrou barvou. Most čeká na vymodelování dna Sázavky, vymodelování okolních břehů a cesty a nakonec na vymodelování vody v této říčce. Teprve potom může být umístěn na kolejiště a osazena na něm kolej. Proto nyní most čeká na dokončení, tj. na konstrukci zábradlí z úhelníků a dřevěné lávky z dýhy.

©: A.T. - zapsáno dodatečně 12.5.2025