Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...
2014-2016 - Model betonového mostu na dvoukolejné trati
V tomto článku popisuji stavbu modelu betonového mostu z předpjatých železobetonový nosníků na dvoukolejné trati. Pojďme se podívat, jak to celé bylo.
Chcete-li číst dále, klikněte myší na nadpis tohoto článku...
Druhou pohledovou dominantou kolejiště byl betonový most na dvoukolejné trati. Nachází se před ocelovým mostem na lokálce na stejné bezejmenné řece na lokálce původně proti vstupním dveřím. Byl navržen jako eye-catcher, ale po rozšíření naší pracovny byla tato část kolejiště přemístěna za široký sloup (kus bývalé obvodové zdi) směrem k oknu na ulici a zmizel tak z přímého pohledu ode dveří.
Pochopitelně byl tento most již v projektu původní verze kolejiště a trasování trati, takže jsme ho nemohli (resp. nechtěli) vyhodit. Proto jsme ho přemístili v rozšířené pracovně jinam.
Před stavbou mostu předcházela v roce 2014 stavba mostních opěr včetně přilepení sádrových odlitků s kamenným zdivem. Konstrukci modelu mostu jsem musel celou navrhnout, podle rozměrů skutečných betonových nosníků. Jelikož jsou nosníky mostu těsně vedle sebe, aby byly spřažené (mezery se zalívají řídkým betonem), a tak vznikla vlastně spojitá mostní deska. Protože jsou nosníky vysoké ve skutečnosti zhruba jeden metr, použil jsem pro stavbu modelu mostu MDF desku 12 mm silnou. Desku modelu mostu jsem vyrobil v roce 2014, což byla jednoduchá práce. Most bylo ale nutné udělat jako demontovatelný kvůli dodatečné tvorbě dna řeky a modelové vody, se kterou jsme neměli při stavbě mostu dostatečné zkušenosti. Pro elektrické i mechanické připojení mostu jsem také usilovně hledal vhodný konektor, který bude dostatečně mechanicky robustní a elektricky snese i zkratové proudy v kolejích. V elektrotechnických součástkách jsem vhodný konektor nenacházel. Jelikož jsem neplánoval tuto dvoukolejnou trať dávat do provozu nějak příliš brzy (ještě nebyla postavena její koncová stanice), nespěchal jsem příliš ani s řešením tohoto problému. Pak mě na vhodné řešení tohoto problému přivedli letečtí modeláři ze sousední pracovny v Hobby centru 4, kam jsem náhodně zavítal. Oni v té době používali jednopólové konektory pro napájení letadel z akumulátorů. To bylo přesně to, co jsem hledal. Teprve v roce 2018 jsem dokončil propojení mostu s kolejemi ve trati. Potom jsem sehnal i vhodné zábradlí od firmy Auhagen a přilepil ho na most a natřel. Tímto byl most hotov.
Můžeme si vytvořit legendu, že na kamenných opěrách dříve stával ocelový most, který ale dosloužil a v sedmdesátých létech byl nahrazen moderním mostem betonovým.
© - A.T. - zapsáno dodatečně 03.05.2025
- Provoz kroužku: