Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...
2013 - 2015 - Model ocelového příhradového mostu na lokálce
V tomto článku popisuji stavbu modelu ocelového příhradového mostu z laser cut papírové stavebnice. Je třeba si uvědomit, že s mostem se musí počítat již v projektu kolejiště a přizpůsobit mu trasování trati. Dále stavba modelu obnáší i stavbu modelu mostních opěr a zábradlí. Pojďme se podívat, jak to celé bylo.
Chcete-li číst dále, klikněte myší na nadpis tohoto článku...
Když jsem v letech 2008-2009 projektoval naše kolejiště, měla naše pracovna jen 6x6 metrů. Potřebovali jsme aby proti vstupním dveřím byl nějaký eye-catcher, který upoutá pozornost osob, které vstoupí do naší pracovny. Proto jsem proti dveřím navrhnul ocelový příhradový most 40 cm dlouhý. Původně jsem uvažoval s obloukovým ocelovým mostem Roco ale hledal jsem delší mosty a našel jsem stavebnici Noch (kat. č. 67020) o délce 37 cm. Tím se nám pod most vejde řeka i úzká místní silnice. Během roku 2011 jsem tuto stavebnici konečně koupil. Je to stavebnice vypálená laserem z papírového kartonu (tzv. laser-cut). Hned potom jsem upravil trasování trati tak, aby most (až ho postavíme), pasoval do mezery mezi mostními opěrami. V říjnu 2011 jsem vyrobil z pěnového polystyrenu a dvou vrstev sololitu masiv trati a z laťovky jsem udělal základy pravé mostní opěry a čekal, až naši kluci most vyrobí.
V prosinci 2011 zhotovili Zdeněk Valter spolu s naším členem Michalem Wackermannem model ocelového příhradového mostu na naší lokálce Světlá - Ledeč. Most stavěli z papírové stavebnice Noch 67020. Já jsem v létě roku 2015 dodělal kamenné opěry mostu a římsy na vrch těchto opěr. Římsy jsme dělali s Bohoušem Daníčkem ze dřevěného nosníku 7x3 mm. Dřevěný nosník bylo třeba předem ohnout v horké vodě na požadovaný tvar. Potom Bohouš vypilovat drážky mezi jednotlivými kameny římsy a celé římsy natřel světle šedou (téměř bílou) latexovou barvou. Potom natřel jednotlivé kameny tmavší šedou tak, aby ve spárách zůstala bílá (šedá) brava. Potom jsem do říms vyvrtal otvory 1,4 mm a spájel zábradlí zasunuté přímo do otvorů v římsách. Zábradlí jsem vyrobil z mosazného úhelníku 1x1 mm. Bohužel úhelníky 0,8 nebo dokonce 0,6 mm (který by byl pro zábradlí modelový) nejsou na trhu dostupné. Ani v plastových profilech Evergreen se malé profily nevyrábějí, nejmenší profil "L" od Evrergreenů je 1,5x1,5 mm. To by bylo pro modelovou velikost 0. Po spájení jsem zábradlí očistil od kalafuny a natřel je syntetickou barvo na šedo. Římsy jsme pak přilepili i se zábradlím nahoru na opěry mostu. Tím byl model mostu hotový.
Po rozšíření pracovny v roce jsme tuto část kolejiště museli přestěhovat k oknům do ulice a proti dveřím je místo pro jiné výrazné motivy. Projektovat rozšíření kolejiště nebylo úplně jednoduché. Musel jsem mít na paměti praktický přístup, abychom nemuseli vyhazovat postavené a skoro hotové díly kolejiště, ale i atraktivitu kolejiště po jeho dostavbě. To vyplývá nejlépe z plánů kolejiště, viz:
Papírová konstrukce modelu mostu je pro zatížení při modelovém provozu zcela dostačující, neunesla však úder během dostavby pavilonu A a rozšíření pracovny našeho kroužku. Nejvíce trpí příliš filigránské zábradlí z papíru, které jsem musel během provozu několikrát lepit a opravovat. Papír by jako materiál modelu mostu bohatě stačil, kdyby se mostu nedotýkali děti a kdyby nedošlo k nárazu během rozšíření naší pracovny. V roce 2022 jsme most museli z kolejiště vyndat. Zvažujeme jeho rekonstrukci z leptu nebo 3D tisku.
© - A.T. - zapsáno dodatečně 01.05.2025
- Provoz kroužku: