Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...

10-11/2021 - Pokračování II. etapy rozšíření kolejiště

Jak jsem napsal již v posledním článku za minulý školní rok, stalo se, že při zahájení kroužků v novém školním roce 2020/21 jsme neměli dokončené všechny nové díly spojující původní stanice Světlá - Ledeč. Chyběl zdvihací díl. Před tím jsem během prázdnin postavil 5 nových rámů pro budoucí stanici Čáslav a také dva tvarově složité nové rámy (Tr2-07 a Tr2-08) s lokálkou Světlá - Ledeč v horní části a s dvoukolejnou tratí Světlá - Čáslav skrytou dole v tunelu. Na těchto dvou nových traťových dílech jsou již položené koleje a jsou elektricky zapojené. Pro podrobnosti si můžete přečíst předchozí článek "7-9/2021 - Další rozšíření kolejiště - II. etapa" v oddílu "Kronika" / "Školní rok 2020/2021".

Naše práce na zdvihacím dílu v době běžících kroužků probíhá podstatně pomaleji, než o prázdninách, ale i na ní pokračujeme. Tyto i jiné práce v tomto článku popíšeme...

Chcete čít dál? Klikněte myší na nadpis článku.

Zpoždění stavby kolejiště
Nyní k potížím, které nakonec vedly ke zpoždění stavby kolejiště. To bylo způsobeno souběhem několika okolností. V létě se nedala sehnat laťovka vůbec. Potom se mi naštěstí podařilo za přijatelnou cenu koupit laťovku tloušťky jen 16 mm. To nám muselo stačit. Bohužel během léta ceny téměř u všech materiálů výrazně vzrostly. Dále nás trochu zdrželo to, že jsme měli zdvihací díl včetně opěr vyprojektovaný pro laťovku tloušťky 18 mm. Pak jsme ale museli projekt upravit pro laťovku tloušťky 16 mm. Největší zdržení ale vzniklo tím, že tyto práce padly do konce září do období po zahájení kroužků, a už nemůžeme v pracovně KŽM pracovat každý den, tak jako v létě přes prázdniny, protože musíme dbát na čistotu kolejiště (kvůli provozu při schůzkách kroužků). Práce, které by o prázdninách trvaly např. týden, nyní trvají několikrát více času. Při řezání a broušení se hodně práší, proto kvůli čistotě kolejiště provádím tyto práce povětšinou v předsíni. Stejně se však přitom nanosí prach do pracovny. Proto během práce několikrát zametám. Kvůli rušení hlukem pracuji ponejvíce v hodinách, kdy neprobíhají ostaní kroužky (zejména leteckých modelářů). Kvůli schůzkám našich kroužků musím každý den uklidit všechno nářadí i celou pracovnu a kolejiště, což během prázdnin nebylo nutné.
Bohužel jsem ještě ke všemu během října onemocněl a musím opatrně pracovat v prašném prostředí (při řezání a broušení). Naštěstí mi test na Covid dopadl dobře. Všechny tyto komplikace a práce navíc pochopitelně stavbu zdvihacího dílu zdržují.

Doplnění kabeláže
Nyní trochu odbočme od stavby zdvíhacího dílu, tak jako my, během jedné středeční schůzky pokročilých začátkem října 2021. Tehdy jsme natahali kabely pro telefony a komunikace do stanice Ledeč na novém místě v nové části naší pracovny. Tahali jsme starými i novými trasami, které jsem připravil během prázdnin. V nové části pracovny jsme také umístili další (třetí) hodiny modelového času a i k nim jsme samozřejmě museli protáhnout kabel. Doplňovací část kabeláže pro stanici Ledeč (na jejím novém místě) i pro další hodiny modelového času jsme tak dokončili. Zbývá zapojit konce kabelů.

Stavba opěr zdvihacího dílu
Přesto práce na zdvihacím dílu při tom probíhaly dále. Začal jsem přesným vyměřením obou opěr zdvihacího dílu, dále zabroušením nařezaných dílů na míru podle výkresů, které nakreslil Zdeněk Valter. Dále Zdeněk vyřezal a vybrousil ze zbytků laťovky (tloušťky 18 mm) šikmé části dovnitř obou opěr, které budou držet opěry pohromadě. Potom jsem přesně složil opěry, dobrousil jednotlivé díly přesně na rozměr, znovu složil opěry, stáhnul je svěrkami, navrtal díry a spojil díly pomocí vrutů a kolíků. Potom teprve mohlo proběhnout lepení. Pravá opěra je již přilepená k traťovému dílu Tr2-07, jehož se stala pevnou součástí.
Levou opěru nemůžeme přilepit k dílu Tr2-04, protože ten má demontovatelnou horní část s lokálkovou tratí. Proto musí být levá opěra zdvihacího dílu vyřešena jako samostatný díl kolejiště (Tr2-05), který je k dílu Tr2-04 připojený pomocí přesných čepů a pouzder. Levá opěra je již hotová a je připojena rozebíratelným spojením s dílem Tr2-04 pomocí přesných pouzder a čepů.

Stavba mostu zdvihacího dílu
Úvodem upozorňuji, že mostem zde nazývám zdvihací část celého zdvihacího dílu. Ten se skládá ze dvou opěr a mostu. Po přesném vyměření a orýsování všech částí mostu jsem brousil jednotlivé částí na přesný rozměr a úhel. To zabralo docela dost času. Potom jsem do jednotlivých svislých nosníků mostu vyřezal otvory jednak pro průchod dvoukolejné trati, ale také pro přístup k této trati zepředu. Dále již následovala běžná rutina, tedy svrtání jednotlivých částí a jejich spojení vruty a kolíky. Horní desku mostu po které povede lokálka si nechávám až nakonec. Také jsem zadal výrobu přesných naváděcích trnů a jejich pouzder a nerezových kluzných kování. V době čekání na výrobu těchto dílů jsem na dolní díl mostu přilepil korek a na něj vyměřil a přilepil koleje dvoukolejné trati. Poté jsem vyřezal a zabrousil horní desku na přesný rozměr s potřebnými mezerami mezi sousedními díly kolejiště. V této poloze jsem ho zafixoval pomocí hřebíčků do předvrtaných děr. Na horní desku jsem potom přesně vytrasoval trať lokálky, přilepil korek a položil (přilepil) kolej. Tu jsem elektricky zapojil a připojil na napájení ze strany Světlé. To je zatím provizorní řešení pro provoz lokálky...

Musím říci, že zdvihací část kolejiště je z hlediska výroby rámů a jejich vyměřování a výroby to nejsložitější, co jsem na rámech kolejiště doposud dělal.

Fotografie umístěné pod článkem ilustrují prováděné práce.

© A.T. - 8.10.2021, poslední úprava textu a fotografií dne 10.12.2021