Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...

01-02/2021 - Úpravy kolejových obvodů stanice Světlá

Co děláme v poslední době?
Využíváme uzavření kroužků KŽM od ledna a pokračujeme v naší práci. Díky epidemii covid-19 (a uzavření kroužků KŽM) máme možnost pracovat v jednom zápřahu na elektrické části stanice Světlá. K této práci bychom se za normálního chodu kroužků nedostali. Proto jsme ji již několik let odkládali. Takže i špatné může být k něčemu dobré. Stanice Světlá má celkem (i spřilehlými traťovými díly) 10 staničních a traťových dílů. A to nových i stávajících dílů, na kterých je potřeba předrátovat (nebo nově vydrátovat) kolejové obvody.

V listopadu a prosinci 2020 jsem dokončil vydrátování kolejových obvodů nových traťových dílů Tr02-00, Tr02-01 a nového vloženého staničního dílu Sve-04, předrátoval jsem kolejové obvody stávajícího traťového dílu Tr02-02 a staničního dílu Sve-05.

V lednu 2021 jsem dokončil předrátování původního staničního dílu Sve-03 a začal jsem s předrátováním dílu Sve-02, který je také již téměř hotov. Staniční díl Sve-01 čeká na předrátování v únoru, viz připojené obrázky pod článkem. Dále také připojím provizorně jednotlivé kolejové obvody na napájení z pětinásobného zdroje, viz dále.

Chcete číst dál? Klikněte myší na nadpis článku...

Proč je potřeba předělat zapojení kolejových obvodů stanice Světlá? Důvodů je více. Stanici Světlá jsme vydrátovali v letech 2011 až 2012 a to na jeden zdroj trakčního napájení podle reklamní propagandy digitálu ze začátku století. V té době jsme již měli několik lokomotiv digitálních, ale nikoliv se zvukovými dekodéry. Po změně lokomotivních dekodérů na zvukové a s přibývajícím počtem lokomotiv se začaly objevovat potíže s restartem boosterů po zkratu na kolejích. Zkratu na kolejích se nedá úplně vyhnout, zvláště pak, provozuje-li se kolejiště v žákovském kroužku. Jako řešení jsme přestali kolejiště napájet přímo z centrály a začali je napájet ze dvou zapůjčených boosterů SPAX (což je konstrukce evropského klubu modulové železnice FREMO), pro každou stanici jeden.
To načas vyhovovalo ale při růstu počtu lokomotiv a zejména po důsledném přechodu na zvukové dekkodéry lokomotiv jsme tu měli stejný problém znovu. Kromě toho jsme se již dříve rozhodli, že budeme ve Světlé dělat výhledově řízení programovatelným systémem emulujícím releové ZZS (zabezpečovací zařízení stanice). ZZS ve Světlé musí mít mimo jiné také detekci obsazení jednotlivých staničních kolejí, úseků zhlaví a záhlaví a přibližovací úsek ke vjezdovému návěstidlu.

Kvůli správnému dimenzování zdrojů jsme se rozhodli přejít na trakční napájení z více boosterů SPAX. Boostery SPAX jsme si vyráběli na jaře v roce 2020 při první koronavirové uzávěře kroužků, abychom mohli vrátit zapůjčené boostery jejich majitelům. Booster SPAX je používán klubem modulové železnice FREMO a dalšími kluby v Evropě (u nás např. Zababov a další). SPAX má zkratový proud jen cca 2,5 A, což přispívá ke spolehlivějšímu vypnutí při zkratu. Samozřejmě všechny proudy do 2,5 A se nemohou vyhodnotit jako zkrat, ale je to rozhodně mnohem lepší než boostery 5A nebo dokonce 10A. Je to lepší i než booster 3A obsažený v naší centrále, protože při jeho náhodném zničení, stojí nový SPAX cca 800 Kč, ale centrála 5 až 10 tis. Kč.

Na základě našich zkušeností z provozu kolejiště jsme revidovali projekt kolejových obvodů ve Světlé a rozhodli jsme se tuto stanici s přilehlým depem napájet z celkem 5 SPAXů. Tři pro devět staničních kolejí a dva pro lokomtivní depo. Ve stanici mají každé tři staniční koleje (i s přilehlými traťovými kolejemi) svůj SPAX. Za provozu pak mohou snadno nastat sistuace, kdy jeden SPAX bude napájet až 5 až 8 lokomotiv nemluvě o proudu, který poteče do vozů, viz dále. Celkem bude na celém našem kolejišti použito cca 16 SPAXů.

Detekce obsazení kolejíve stanici Světlá
Kromě rozděleného napájení kvůli dimenzování zdrojů jsme se rozhodli udělat už také hned přípravu pro detekci obsazení kolejí. Ta se nedá udělat jinak, než měřením proudu v jednotlivých kolejových úsecích, ve staničních kolejích a na zhlaví, záhlaví a na přibližovacích úsecích ke vjezdovým návěstidlům. Celkový počet detekčních obvodů obsazení kolejí je pro devíti kolejnou stanici Světlá něco kolem 50, z toho 18 pro staniční koleje, další pro části zhlaví, záhlaví a přibližovací úseky ke vjezdovým návěstidlům. A toto udělat znamená zásadním způsobem předrátovat celou stanici a přilehlé úseky tratí a rozdělit je na tento počet (cca 50) napájecích úseků.

To jsou tedy důvody pro předrátovávání kolejových obvodů ve stanici Světlá. Je to práce zdlouhavá. Ale musí se udělat. Naštěstí využíváme desítky metrů vodičů vyštípaných z původní drátovačky, takže spotřeba nových vodičů je téměř nulová. Tam, kde to má smysl vodiče nastavuji, viz obrázky. Všechny spoje jsou kvůli spolehlivosti pájené. K tomu využívám destičky plošných spojů přišroubované zespoda kolejiště.

K předrátování kolejových obvodů žst. Světlá pracím využíváme čas uzávěry kroužků v Hobby centru 4 kvůli koronaviru, kdy můžeme části kolejiště (obrácené vzhůru nohama) nechat neuklizené v naší pracovně. Během normálního školního roku bychom tyto práce nemohli vůbec dělat. Proto také chceme mít celé předrátování hotové dříve, než zahájíme provoz na kolejišti s našimi mladými svěřenci.

Zdrojová část pro žst. Světlá
Po novém vydrátování žst. Světlá také musíme mít k dispozici hotové trakční zdroje s boostery SPAX. Dne 20.1.2021 jsme se Zdeňkem Valterem dokončili instalaci celé zdrojové části na jednu desku, která bude na nohách pod kolejištěm. Tyto zdroje jsme odladili a vyzkoušeli. Na připojeném obrázku je zdrojová část trakčního napájení DCC pro žst. Světlá a přilehlé trati. Nahoře vidíte pět boosterů SPAX, dále vlevo obvod na vyhodnocení poruchy který signalizuje ve kterém obvodu došlo ke zkratu (po zmizení krátkodobého zkratu zůstane nahraná paměť, která se dá odkvitovat), vpravo je sirénka, která signalizuje zkrat akusticky. Dole jsou tři síťové transformátory s dvojitým sekundárním vinutím pro napájení boosterů. Transformátory jsou v provedení podle normy pro napájení hraček malým bezpečným napětím na které je možno bez obav sahat rukou. Toto napětí se pak objevuje na kolejích.

©A.T.; Článek vložen: 8.1.2020; poslední revize textu a fotografií 27.2.2021